سپهرسپهر، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 12 روز سن داره

سپهر مامان وبابا

خواب ظهر برای کودکان

1392/7/20 19:27
نویسنده : منصوره
769 بازدید
اشتراک گذاری

به یاد داریم كه والدیینمان ما را مجبور به خواب ظهر می كردند . شما فكر می كنید این خواب مفید است یا باعث اتلاف وقت است ؟ آیا باید فرزندانمان را در ظهر بخوابانیم یا در  زندگی به سبك مدرن امروزه باید این خواب حذف شود ؟

 

آیا در این زمان كه ساعات صبح بچه ها را با برنامه های درسی پر می كنیم . خواب بعد از ظهر بچه باعث اتلاف وقت نیست ؟

برخی از پژوهش ها نشان می دهد كه خواب بعد از ظهر با تقویت حافظه باعث بهبود توانایی یاد گیری می شود .آنچه كودك در طول یك روز یاد می گیرد در مناطق ذخیره سازی كوتاه مدت مغز جمع آوری می شود .خواب ظهر اجازه می دهد اطلاعات ذخیره شده از قسمت حافظه كوتاه مدت به قسمت حافظه دراز مدت منتقل شود .

 

در بسیاری از جوامع به خاطر نوع كار والدین بچه ها در ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار شده به مهد برده می شوند و تا ساعت 5 بعد از ظهر در آنجا می مانند و بدین ترتیب برنامه خواب كودك تحت تاثیر كار والدین می باشد .

اكنون تحقیقات ثابت كرده است كه خواب ظهر از نظر علمی برای بچه های پیش دبستانی مفید است .

 

یك تحقیق كه بر روی 40 كودك در سن پیش دبستان در ماساچوست انجام شده است به این ترتیب بوده است كه ارزیابی حافظه بینایی در صبح ارزیابی شده است و از بچه ها خواسته شده به خاطر بسپارند كه محل قرار گیری 9 تا 12 عكس كجاست .

در عصر بچه ها به دو دسته تقسیم شدند و یك دسته بیدار نگه داشته شدند و دسته دیگر را برای 80 دقیقه خوابیدند . در عصر از دو دسته خواسته شد جای تصاویر را مشخص كنند نتیجه این شد كه گروهی كه خواب داشته اند ده در صد حافظه بهتری داشتند .و در روز بعد هم حافظه گروهی كه خواب داشتند بهتر بوده است این نشان می دهد خواب شب نیز كمكی به بهبود حافظه افرادی كه ظهر نخوابیده اند نمی كند .

 

تحقیق كامل تری نیز به این ترتیب انجام گرفت كه 14 كودك در  آزمایشگاه خواب مورد ارزیابی قرار گرفتند كه تغییرات مغزی را مورد بررسی قرار داد و نتیجه این بودكه بچه هایی كه 70 دقیقه خواب ظهر داشته اند سیگنال های بیشتری به منطقه هیپوكامپ مغز كه محل حافظه دراز مدت است ارسال داشته اند .

 

دكتر " اسپنسر " می گوید شواهد علت و معلولی وجود دارد كه هماهنگ سازی و مرتب كردن اطلاعاتی كه به مغز وارد می شود با خواب ظهر در ارتباط است .

 

 

دكتر " پتر ریچل" رییس بخش اطفال بیمارستان وستچرن شمالی می گوید : مشخص است كه هر كسی از خواب ظهر بهره می برد و قبل از این تحقیقات نیز اكثر متخصصین اطفال به خواباندن بچه ها در ظهر توصیه داشتند و می دانیم كه این خواب باعث كم شدن ناراحتی كم كردن عفونتها وسبب نشاط بچه می شود . ولی هنوز برخی والدین هستند كه نمی خواهند اهمیت این موضوع را بپذیرند .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)